Nathalie Baartman – SNAK

SNAK

Ja, ik heb gesnakt. Op handen en voeten door het gras. ‘Zoek je dan wat?’, vroeg de man. Ik zei: ‘Ik reikhals deze dag’. Naar iets om aan te raken.

Pak me vast. De wereld zoals-ie was. Handzaam. Behapbaar. Hap snak. Niet om leeg te vreten. Om te hakken. Kaal en plat. Maar om iets achter te laten. Blauwblote lucht. Dat de mensen lied kunnen ademen. Een schaaltje dat rondgaat met hapjes grap. Een glas, een traan, een land gevuld met lach en zacht.

Over Nathalie Baartman
Nathalie Baartman (1973) is in Borne (Twente) geboren.
Op de leeftijd van acht komt ze voor het eerst in aanraking met een orgel. Ze is op slag verliefd op dit instrument met de indrukwekkende knopjes. In dezelfde tijd begint ze verhaaltjes te schrijven, met stuk voor stuk een tragische afloop. Haar grote voorbeeld is Oma Knots (van de televisieserie De Familie Knots).

idealistisch wereldbeeld
Op haar zeventiende verhuist ze naar Nijmegen om psychologie, filosofie en ontwikkelingsstudies te studeren. Vanuit haar idealistische wereldbeeld, is ze voornamelijk geïnteresseerd in de fundamentele fout van de mensheid die maakt dat er zoveel ellende in de wereld is. Na een jaar denken, wordt het tijd daar iets aan te gaan doen. In een zeer ruraal gebied in Duitsland leeft ze haar idealen uit. Tussen echte hippies leeft ze milieuvriendelijk. Aan demonstraties heeft ze een dagtaak.

cabaretière
Eenmaal terug in Nederland, volgt ze een opleiding tot dramatherapeute. Ondertussen schrijft, (buik)danst, zingt en speelt ze. Ze volgt lessen op de amateurtheaterschool in Nijmegen en doorloopt het eerste jaar docent drama op de HKU te Utrecht. Al deze ervaringen leiden er uiteindelijk toe dat Nathalie kleinkunst wil en moet maken.

Onderkoelde, aanstekelijke humor
De onderkoelde humor van de eigenzinnige Twentse cabaretier Nathalie Baartman is aanstekelijk. Met haar vorige programma ‘Breek’ kreeg ze de handen op elkaar. “Ze beschikt over een buitengewoon origineel en grappig observatievermogen en vertelt hilarische verhalen over haar leven dat altijd heeft aangevoeld als een jas die niet past. (…) Naar Baartman ga je om even te ontsnappen aan de hectiek van een wereld die nooit uit staat”, schreef De Telegraaf.

In ’SNAK’ snakt ze. Op handen en voeten door het gras. Naar de wereld zoals-ie was. Handzaam. Behapbaar. Een schaaltje dat rondgaat met hapjes grap. Een glas, een traan, een land gevuld met lach en zacht.

www.nathaliebaartman.nl

NOG MEER THEATER?